<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
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<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>
<H1>“We are all students.”</H1>
<H2>Quebec profs issue call for unlimited general strike of campuses</H2>
<DIV 
style="BORDER-BOTTOM: red 1px double; BORDER-LEFT: red 1px double; MARGIN-LEFT: 12%; BORDER-TOP: red 1px double; MARGIN-RIGHT: 12%; BORDER-RIGHT: red 1px double">
<P class=intro><I>This <A class=relay 
href="http://profscontrelahausse.org/petitions-et-lettres-ouvertes/manifeste-des-professeurs-contre-la-hausse/" 
target=_blank>appeal by Quebec post-secondary teachers</A>, signed initially by 
21 professors, has now been signed by more than 1,600 others in support of their 
students.</I></P></DIV>
<P class=intro-text>As professors who strive to bequeath knowledge to all those 
who seek an education, we support the students striking in democratic defense of 
accessibility to university education and in justified opposition to the 
commodification of education. We say to these student youth who are standing 
firm that they are not alone.</P>
<P>Beyond the legitimate demands linked to the precariousness of student status, 
it is the future of education and Quebec society that is at stake in the 
conflict between the students and the government. This strike is an extension of 
the numerous struggles that have emerged in recent years challenging the 
subordination of the public good to private interests with the help of a 
scandalously obliging government.</P>
<H3>An Increase That Impoverishes Education</H3>
<P>The most immediate issue in the current conflict is of course the increase in 
education fees. This 75 per cent increase, we note, follows the 30 per cent 
increase imposed since 2008. These increases are draconian, and they fit within 
a logic of privatization of the funding of our public services. Among its most 
obvious consequences, we can anticipate a substantial increase in student 
indebtedness, as we see in the rest of Canada and in the Anglo-Saxon world as a 
whole, as well as a significant decrease in accessibility to education.</P>
<P>This privatization of university funding, based on a neoliberal premise, 
treats students as customers. To profit from their investment, they will be 
tempted to choose their area of study in terms of its financial yield and 
potential for employment. The logic of indebtedness regiments the students <I>de 
facto</I> in the world of finance, and subordinates their decisions to the 
bankers. The student thereby becomes an agent of reproduction of the social 
order, instead of a citizen participating fully in the evolution of his or her 
society. Academic freedom and the entire critical dimension of university 
education would appear to be threatened with obsolescence.</P>
<P>The discourse of the Liberals, the ADQ/CAQistes<A 
href="http://www.socialistproject.ca/bullet/606.php#3" name=3c><SPAN 
class=note>[3]</SPAN></A> and the university administrations claims that the 
increase will help solve the problem of “under-funding” of Quebec universities. 
But we should instead be talking about “malfunding,” considering the huge 
transfer of funds once devoted to education and basic research to investments in 
real estate, private research, advertising and the financing of a powerful 
bureaucracy. In this sense, the central issue is less the under-funding than 
what we choose to fund in our universities. To what degree are we prepared to 
sacrifice courses considered unprofitable, to reduce accessibility to studies in 
order to feed the endless appetite of the boards of directors?</P>
<H3>From One Revolution to Another</H3>
<P>Underlying the debate over the increase in education fees is a conflict 
between different models of education. Finance Minister Raymond Bachand evokes a 
“cultural revolution” when he attacks the achievements of the <A class=relay 
href="http://en.wikipedia.org/wiki/Quiet_Revolution" target=_blank>Quiet 
Revolution</A> by returning education fees to what they were prior to 1968, when 
the university was essentially reserved to a male elite. The creation of a more 
egalitarian system of education, such as we enjoyed until the 1990s, was the end 
result of a broad collective debate expressed, for example, through the Parent 
Commission<A href="http://www.socialistproject.ca/bullet/606.php#4" 
name=4d><SPAN class=note>[4]</SPAN></A> and the vitality of the student movement 
of that time.</P>
<P>We note today that the conservative revolution being implemented by the 
Liberal government is not the product of any debate and is presented to us as an 
inevitability. Symptomatic in this regard is the Agreement to lift the lid on 
student fees (<I>Pacte sur le dégel des droits de scolarité</I>) announced in 
2010. It was based on a sham consensus featuring the representatives of the 
Chamber of Commerce, the Conseil du Patronat and neoliberal think tanks (<A 
class=relay href="http://www.iedm.org/e" target=_blank>IEDM</A>, <A class=relay 
href="http://www.cirano.qc.ca/index.php?lang=en" target=_blank>CIRANO</A>), 
organized of course under the leadership of the bard of the <I>lucides</I>, <A 
class=relay href="http://en.wikipedia.org/wiki/Lucien_Bouchard" 
target=_blank>Lucien Bouchard</A><A 
href="http://www.socialistproject.ca/bullet/606.php#5" name=5e><SPAN 
class=note>[5]</SPAN></A> himself. The denial of any form of opposition or 
dialogue opened the way to Raymond Bachand's budgets, just as the injunctions of 
the “<I>banksters</I>” [English in original] have imposed austerity policies 
here and elsewhere in the world.</P>
<P>As a result, we have to consider the student movement and its demands as a 
voice of resistance. For several years now, the students have been presenting an 
intelligent analysis of the issues related to post-secondary education, and 
calling for a public debate, a <I>débat de société</I> on the future of 
education. This demand has been met by a dogmatic refusal to open the dialogue 
and recognize the students as legitimate interlocutors. This stiff resistance 
explains the fact that the debate is now being expressed in the streets. The 
violent police repression of the students is the material expression of the 
contempt for those who struggle, often imaginatively, to defend what they know 
is precious to each of us: education as a public good.</P>
<H3>Everyone United Against the Increase</H3>
<P>Considering that the increase in education fees masks an ongoing 
privatization of funding of the universities, that it challenges universality as 
a model of accessibility to post-secondary studies, and that it furthers the 
transformation of institutions of learning into mere market organizations, we 
think the unlimited general strike is a justified method in the circumstances 
and that the students' demands for a freeze on student fees and free education 
are legitimate.</P>
<P>The students are inviting us to build a new political way of thinking 
(<I>imaginaire</I>) that can revive the democratic and modern foundations of the 
educational system and of Quebec society as a whole. Within this perspective, we 
greet their call to general mobilization as an invitation to defend the right 
not only to higher education but also to the civilizing implications of the 
university. As professors, we respond: We are all students!</P>
<P><B>Authors:</B><BR>Benoit Guilmain, Collège Édouard-Montpetit;<BR>Anne-Marie 
Le Saux, Collège de Maisonneuve;<BR>Stéphane Thellen, Cégep du Vieux 
Montréal.</P>
<P><B>Signatories:</B></P>
<P>Normand Baillargeon, Université du Québec à Montréal; Mario Beauchemin, 
Président de la FEC-CSQ; Claire Fortier, Collège Édouard-Montpetit; Isabelle 
Fortier, École nationale d’administration publique; Gilles Gagné, Université 
Laval; Frédéric Julien, Collège Édouard-Montpetit; Anna Kruzynski, Université 
Concordia; Benoit Lacoursière, Collège de Maisonneuve; Diane Lamoureux, 
Université Laval; Georges Leroux, Université du Québec à Montréal; Karim-Mathieu 
Lapierre, Cégep de St-Jérôme; Michèle Nevert, Université du Québec à Montréal, 
présidente du SPUQ; Jacques Pelletier, Université du Québec à Montréal; Martin 
Petitclerc, Université du Québec à Montréal; Guy Rocher, Université de Montréal; 
Cécile Sabourin, Université du Québec à Trois-Rivières; Jean Trudelle, Collège 
Ahuntsic, président de la FNEEQ-CSN; Louise Vandelac, Université du Québec à 
Montréal.</P>
<HR style="WIDTH: 85%; HEIGHT: 1px" align=center>

<P class=subhead2>Endnotes:</P>
<DIV class=other>
<P class=other><A href="http://www.socialistproject.ca/bullet/606.php#1a" 
name=1><SPAN class=term>1.</SPAN></A> An English translation: Broad coalition of 
the Association for student union solidarity.</P>
<P class=other><A href="http://www.socialistproject.ca/bullet/606.php#2b" 
name=2><SPAN class=term>2.</SPAN></A> In English: Coalition against 
fee-for-service and the privatization of public services.</P>
<P class=other><A href="http://www.socialistproject.ca/bullet/606.php#3c" 
name=3><SPAN class=term>3.</SPAN></A> A reference to the Coalition Avenir 
Québec, a new right-wing party led by François Legault, a former Parti Québécois 
minister. The CAQ recently absorbed the right-wing Action Démocratique du Québec 
(ADQ).</P>
<P class=other><A href="http://www.socialistproject.ca/bullet/606.php#4d" 
name=4><SPAN class=term>4.</SPAN></A> The report of the Parent Commission in the 
early 1960s launched a far-reaching educational reform that ended church control 
of education and led to the founding of a province-wide network of public 
universities and community colleges.</P>
<P class=other><A href="http://www.socialistproject.ca/bullet/606.php#5e" 
name=5><SPAN class=term>5.</SPAN></A> Bouchard, a former Parti Québécois 
premier, authored a right-wing manifesto a decade ago that was issued by 
prominent right-wing ideologues who called themselves “<I>lucides</I>,” the 
clear-eyed realists. It provoked the publication of an alternative manifesto 
from leading progressives who called themselves the “<I>solidaires</I>,” those 
promoting solidarity of the oppressed and exploited. The name was subsequently 
adopted by Québec solidaire.</P></DIV>
<TABLE cellSpacing=0 width="92%" align=center>
  <TBODY>
  <TR>
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    <TD align=middle>~~~~~~~~~~~~~~~(((( The &nbsp;&nbsp;B u l l e t 
      ))))~~~~~~~~~~~~~~~<BR>• ISSN 1923-7871 •</TD>
    <TD align=right><A class=relay 
      href="http://www.socialistproject.ca/bullet/607.php">Next</A> 
  »</TD></TR></TBODY></TABLE><BR><BR>
<TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=0 width="92%" align=center>
  <TBODY>
  <TR style="BACKGROUND-COLOR: #cecece; FONT-SIZE: smaller">
    <TD 
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